Tilos a lenini úton?

 2009.06.25. 06:51

Hol is kezdjem? Sosem tudtam elképzelni, hogy egy gondolkodásra képes ember, aki történetesen baloldali, hogyan építi fel a saját univerzumát logikusan. Miként működik egy kommunista szociálisan érzékeny agya? Bevallom őszintén, mindig is úgy voltam vele, hogy aki ebben (kommunizmus) hinni képes egy életen keresztül, az, nagyon sok kötelezőt kihagyott, s ráadásul még nálam is együgyűbb ember (ha lehet ezt még fokozni), ami, már önmagában nem kis teljesítmény, de ugorgyunk ádjét.

 

A Tilos rádió. Tilos rádió témakörben annyira voltam csak képben, hogy néhány évvel ezelőtt karácsonykor ki akarták írtani a katolikusokat, és hogy komcsik, meg mittoménmi. Szegény hülyék, majdnem be is tiltották őket. Mégis, hogy lehet az, hogy egy magamfajta emberke, ezek után érdeklődik –akár csak egyetlen percig is- bármilyen műsor után, amit ők készítenek? Ennek nagyon egyszerű a magyarázata, nem érdeklődtem, egyszerűen nem tudtam, hogy a Tilost hallgatom. Viszont van egy mobiltelefonom, amit lépten-nyomon mindenki megnéz. Nem azért, mert annyira új, ellenkezőleg, kissé régi. Legutóbb, egyik kolleganőm jegyezte meg, hogy milyen aranyos ez a mobil; ez volt a kedvence 3 és fél évvel ezelőtt. Alig egy évvel ezelőtt vettem, akkor azt hittem, hogy ez diszkós lesz, még vagy egy évig. Hát nem. Egy szó, mint száz, ezen a nem túl trendi kütyün elkezdtem beállítani a különböző rádióállomásokat, hogy legyen mit hallgatnom unalmas perceimben, amikor is hallom, hogy két arc oroszul osztja az észt. Röviden, így jutottam el a Tilosig, ahol éppen vmi zenés műsorban Jana, egy orosz kislány volt a vendég, aki orosz, grúz és ukrán felmenőkkel is büszkélkedhet-mondta el magáról. Mondott viszont mást is. Arra a kérdésére reagálva, hogy a mai ifjúságnak ki a példaképe, érdekes választ adott. Beszélt valami sorozatról, amiben néhány nyolcadikos tinisztár mindennapjaiba nyerhet a néző betekintést, és ami lényegesebb, reagált az egyik műsorvezető fiatalkori példaképére, aki nem más volt, mint Lenin. Az ifjú hölgy nagyon frappánsan fogalmazott. Szerinte Lenin olyan kommunista volt, aki a többi kommunistával együtt elvette a pénzt a gazdagoktól, és odaadta a szegényeknek (sóhaj). Nem hitt Istenben, és azt akarta, hogy mások se higyjenek, sőt(!). Diktátor volt, akitől sokan féltek, és így tovább. Összességében negatív képet festve erről a történelmi figuráról. A műsorvezető -gondoltam- pislogott, mint a kiszántott vakond, lévén a katolikusok ellen uszító rádiónak a munkatársa, s éppen most húzták rá a gyermekkori példaképére a vizes lepedőt. Már vártam is, hogy kapunk valami sebtében elnyámnyogott magyarázkodást arról, hogy tőlünk keletre mennyire félreinformált a mai ifjúság, meg hogy azért Lenin letett valamit az asztalra, stb. De nem kaptunk, hála az égnek. Így tovább maradtam ezen a hullámhosszon, amin ezután igen jó jazz számokat hallhattunk, talán John Scofield előadásában. Azt, hogy a Tilos komcsi rádió-e, nem tudtam kideríteni, hogy ki akarnak-e még irtani minden katolikust (többek közt engem is), azt sem.

Egyébként, Lenin személyét tényleg nem kell magyarázni. Vagyis meg lehet próbálni, csak szerintem nehéz. Lenin egy hazaáruló volt, ő tényleg az, puccsista, akár terrorista is, igaz, ez a kifejezés akkoriban még nem bírt semmiféle jelentéstartalommal. És mégis, Lenin nagyon jól megszervezett forradalma a mai napig rendelkezik hívőkkel kicsiny hazánkban is. Mindenki azt a részt nyalja be, hogy odapakol a burzsoáknak, és a szegényeket meg mittomén, robinhoodizálja. Mindenesetre hosszas fejtegetésbe nem akarok esni, sok legendát hallottam már azon régi dicsőséges időkről, s hogy nem minden úgy zajlott, ahogy azt nekünk az isiben mesélte a tantó néni. Volt ott sok lassító tényező, mint pl. a Téli Palotában nyugvó legnagyobb európai pezsgő és borgyűjtemény néhány nap alatti elfogyasztása, vagy a változásokat ténylegesen elősegítő tényező megjelenése, mint pl. finn katonai elitegységek szerepvállalása, vagy akár az idegenek beavatkozása, lásd: Tunguz meteor (állítólag akkor érkeztek az űrnépköztársaság első ügynökei).

 

 

 

Visszatérve a baloldali gondolkodókra, mindig egy nagy rakás okoskának tartottam őket, akik ha maguk nem is, de őseik -mint komcsi értelmiségiek- betéve vágják a Lenin összest, és még el is hiszik. Mondjuk, én nem olvastam mindet, vagyishogy, egyet egyszer elkezdtem, de az elején lefáradtam tőle (képzelhetik, milyen felüdülés volt, amikor tudomást szereztem arról, hogy Lenin korábban begyűjtött szifilisze szövődményeként stimulált agykérge miatti sűrű termés volt az, amit oly nehezen emésztettem). Valamint nagy filozófus sem vagyok, de az egésznek az eredményét volt szerencsém látni a nyolcvanas évek végén, ami már gyermekként felháborított. Gondoljunk csak az állandóan dráguló fagyira.

 

Címkék: forradalom tilos kommunizmus lenin baloldal űrnépköztársaság

A bejegyzés trackback címe:

https://kroki.blog.hu/api/trackback/id/tr531207001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

füredi (törölt) 2009.06.26. 07:32:16

A fagyi mintha azóta is drágulna...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.06.29. 13:19:35

Mondjuk, nem ártana neked is betéve tudnod min. a Lenin-összest, mielőtt elkezdesz okostojáskodni ellenében :)

Mondjuk, nem ártana ismerned a Tilos Rádiót, mielőtt elkezded fikázni őket. Egy műsor, az egy műsor, de nem egy adó, mely már vagy 18 éve ad.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.06.29. 19:17:12

nézd.. én annak állítanék szobrot, aki a lenin összest fejből vágja.
a tilost télleg nem ismerem, de ez a műsor nem volt rossz; én csak azt írtam le, hogy mit hallottam róla korábban.
süti beállítások módosítása